Drömmar

Inatt så drömde jag en dröm som jag kände starkt hade en viss betydelse. I drömmen befann jag mig uppe på höga berg, omgiven av vatten och extremt smala, rakt nedåtgående stegar på flera hundra meters höjd uppför berget. Jag kommer även ihåg att jag vid ett visst tillfälle kastade mig utför stupet, ner i vattnet men kände inte direkt någon rädsla.

Jag googlade upp en sida som hade en drömtydning nyss och där stod det på ordet avgrund (som hänvisades från ordet berg) följande:

"Det kan tydas så att du bör rannsaka ditt inre, nå "botten" av dig själv för att försöka komma till klarhet med hur du vill utforma ditt liv. Drömmer du att du faller ner i avgrunden kan du erfara en sådan skräck att du vaknar, men samtidigt kan du känna en svindlande lyckokänsla som skänker dig nästan fysisk tillfredsställelse."

Det kan ju stämma. Att ha nått botten kan ha att göra med att jag känt mig nere på botten av mig själv nu förra veckan. Man börjar fundera kring sitt liv och det gjorde ju även jag. Med plugget, jobb och vad jag vill. Sen med en lyckokänsla som skänker en fysisk tillfredsställelse. Ja, det kan ju stämma också. Jag blir på toppenhumör nu efter träningspassen och just idag då jag har återhämtat mig mer och det var riktigt bra på träningen så känns det otroligt bra! Fått en ny kick av energi så nu orkar jag ta tag i vardagen som jag vill ha den nu igen.

Men det är ju ännu intressantare att gå djupare med drömmar. Varför drömmer vi? Är det enligt Freuds drömteori, att det är vårt egna undermedvetna, där vi vill försöka att uppfylla våra önskningar som sker i drömmarna, "förbjudna" tankar som vi har i vaket tillstånd men som vi kan få uppfylla i drömmarna istället? Jag tror nog inte riktigt så, för jag vill inte kasta mig utför ett stup, då tror jag mer på det latenta, att det har en betydelse. Eller är drömmar någon slags varning från det andliga?

Själv tror jag det har något att göra med vårt undermedvetna på ett mer andligt stadie. Det kan vara varningar, riktlinjer, råd med mera, som vi i vårt undermedvetna på något sätt bara vet men som bara kan visa oss i våra drömmar.

Man kan nog diskutera om sådant här i all evighet känns det som. Alltid lika kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0